Opleiding
ICT Programmeren.

ICT Programmeren

programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - gegevensbeheer en gegevensbeveiliging @ home

60 lestijden (waarvan 100% in afstandsonderwijs)

  • 90 EUR (excl. kosten)
  • 11 sept 2023 - 15 dec 2023
Info & inschrijven
Waar?
  • Afstandsonderwijs

U bent geïnteresseerd in de fascinerende wereld van 3D, VR/AR/MR, 3D-architectuur, 3D-simulaties, 3D-animaties, games... en u wilt leren programmeren op een toegankelijke visuele manier dankzij Blueprints Visual Scripting in de gratis, krachtige en moderne 3D-ontwikkelingsomgeving Unreal Engine.


Het programmeren@home traject verloopt volledig in afstandsonderwijs: er zijn geen lessen op campus. Je verwerkt de leerstof, opdrachten en evaluaties via een online leerpad. Je kan dit zelfstandig en op eigen tempo doen binnen de geplande duurtijd van de module. Je zorgt wel dat je opdrachten tijdig afwerkt.

Er wordt gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving hiervoor.

Je staat er niet alleen voor: de lesgever volgt je leerproces online op en geeft regelmatig feedback. Heb je vragen dan kan je een online afspraak maken met de lesgever voor extra ondersteuning. Afhankelijk van de gekozen module worden er ook een aantal online contactmomenten met de klasgroep ingepland (deze worden vermeld in het lessenrooster bij de module).


Startmodules:

Je start jouw opleiding eerst met de modules Start to Program.


Daarna ben je klaar om je verder te verdiepen in de specifieke programmeeromgeving Unreal Engine (5 vervolgmodules).

Tijdens het traject verwerk je ook nog de module databankbeheer (bij voorkeur heb je deze module afgewerkt alvorens je de eindmodule Programmeerproject begint)


INHOUD van de Unreal engine modules:


Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine- Eenvoudige functionaliteiten

Wanneer je geslaagd bent voor de module Start to Program (of vrijgesteld op basis van proef indien je reeds gepaste voorkennis programmeren hebt) kan je starten met deze module.

Eerst maak je jezelf vertrouwd met Unreal Engine zelf.

  • Je installeert Unreal Engine 5.
  • Je leert werken met de werkomgeving van Unreal Engine.
  • Je krijgt een overzicht van de mogelijkheden en functionaliteiten van Unreal Engine (o.a. Nanite en Lumen).
  • Je maakt kennis met de bouwstenen voor het ontwerpen van een 3D omgeving.


Daarna leer je programmeren binnen Unreal Engine.

  • Je leert, aan de hand van een aantal praktische toepassingen, programmeren in een 3D omgeving met Unreal Engine op basis van Blueprints Visual Scripting.


Op het einde van deze module kan je eenvoudige functionaliteiten programmeren in een 3D omgeving met Unreal Engine.


Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - Complexe functionaliteiten

Je bent geslaagd voor de module eenvoudige functionaliteiten en je kan nu de 4 resterende vervolgmodules afwerken.

Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5 en je wilt bijkomende complexere functionaliteiten programmeren.

Doorheen deze module programmeer je een project geïnspireerd door de game "Red Dead Redemption".

  • Je programmeert interactie met de 3D-omgeving.
  • Je bouwt een complexere User Interface.
  • Je creëert karakteranimaties.
  • Je programmeert A.I. voor de NPC's (Non Playable Characters).
  • Je programmeert een inventaris en looting-systeem.
  • Je voegt visuele effecten toe met Niagara.
  • Je maakt kennis met Physics (Chaos Destruction).
  • Als Case Studie maakt u kennis met het Lyra Starter Game.

Op het einde van de module hebt u kennis gemaakt met de belangrijkste functionaliteiten voor het bouwen van een game.



Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - Gegevensbeheer en -beveiliging

Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5 en je wilt 3D applicaties bouwen op basis van real-world data.

  • Je leert datastructuren bouwen.
  • Je leert gegevens bewaren (SaveGame).
  • Je leert data op te vragen via Datasmith en Visual Dataprep.
  • Je leert data visualiseren in een produktconfiguratie en een Produktvisualisatie.
  • Je integreert real-world GIS data.
  • Je leert hoe een architecturale visualisatie tot stand komt.
  • Je maakt kennis met Physics Simulations.
  • Je optimaliseert en beveiligt je project.


Op het einde van deze module kan je data visualiseren in een 3D omgeving .


Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - Integratie van externe functionaliteiten

Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5 en je wilt externe functionaliteiten integreren in een dynamische Open World.

  • Je bouwt een Open World.
  • Je voegt een landschap met foliage en water toe.
  • Je leert externe content integreren
  • Je integreert multimedia (audio, video, ,…) in een 3D omgeving en/of in Cinematics.
  • Je brengt de wereld tot leven met omgevingsaudio, dynamisch weer, dag- nachtcyclus, wind,...
  • Je integreert Metahumans.
  • Je bevolkt je wereld met behulp van Mass AI.
  • Je maakt kennis met de integratie van externe software zoals Houdini.
  • Je leert tools om samen te werken gebruiken..


Op het einde van deze module heb je een dynamische Open World gebouwd met behulp van externe functionaliteiten.


Uitbreidingsmogelijkheid: kennis maken met Blender, de belangrijkste gratis tool voor het ontwerpen van 3D objecten .


Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - programmeerproject


Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van in de door je gekozen specifieke programmeeromgeving en je wilt een eigen project programmeren.

· Je definieert en omkadert de doelstellingen van jouw project.

· Je bouwt een eigen informatiestrategie uit.

· Omdat een programmeerproject eventueel met meerdere personen mag gemaakt worden, leer je hoe je het best kunt samenwerken.

· Je leert hoe je jouw project op de markt kunt brengen, online kunt plaatsen.


Op het einde van deze module heb je een eigen project gerealiseerd.

Het programmeren@home traject verloopt volledig in afstandsonderwijs: er zijn geen lessen op campus. Je verwerkt de leerstof, opdrachten en evaluaties via een online leerpad. Je kan dit zelfstandig en op eigen tempo doen binnen de geplande duurtijd van de module. Je zorgt wel dat je opdrachten tijdig afwerkt.

Er wordt gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving hiervoor.

Je staat er niet alleen voor: de lesgever volgt je leerproces online op en geeft regelmatig feedback. Heb je vragen dan kan je een online afspraak maken met de lesgever voor extra ondersteuning. Afhankelijk van de gekozen module worden er ook een aantal online contactmomenten met de klasgroep ingepland (deze worden vermeld in het lessenrooster bij de module)..


De modules van de opleidingen programmeren behoren tot het studiegebied ICT-programmeren. Wanneer je het volledige traject afwerkt, behaal je het eindcertificaat. Per module behaal je een deelcertificaat. Bekijk hier het volledige traject.


Het progammeren-traject bestaat uit volgende modules:

· Start to program

· Databankbeheer

In de daarna volgende modules specialiseer je in een specifieke programmeeromgeving (vb.PHP7):

· eenvoudige functionaliteiten

· complexe functionaliteiten

· Integratie externe functionaliteiten

· Gegevensbeheer en -beveiliging

· Programmeerproject


Modeltraject voor programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine (= 4 trimesters):

Trimester 1 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:

  • · Start to program
  • · Databankbeheer (ADVIES: je volgt deze module in trimester 1 OF trimester 2.: twijfel je bij de start van de opleiding programmeren of programmeren jouw ding zal zijn, dan start je enkel met Start to program in trimester 1 en volg je Databankbeheer pas in trimester 2)
  • mogelijkheid tot INTENSIEF traject: indien je de start to program-module in intensief tempo afwerkt (max. 6 weken) dan kan je reeds starten met de module eenvoudige functionaliteiten-intensief (af te werken in max.6 weken). Op die manier kan je trimester 1 én 2 van het traject in een intensieve duurtijd toch op 1 trimester afwerken (resterende modules verwerk je dan nog in 2 trimesters)

Trimester 2 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:

  • · eenvoudige functionaliteiten

Trimester 3 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:

  • · complexe functionaliteiten
  • · Gegevensbeheer en -beveiliging

Trimester 4 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:

  • · Integratie externe functionaliteiten
  • · Programmeerproject


In elk trimester kan je instappen in de verschillende modules, op voorwaarde dat je voorafgaande modules succesvol hebt afgewerkt.

Periodes van de trimester = sep-nov; dec-mrt, apr-jun (4 trimesters met start in sep jaar X betekent dus dat je jouw traject kan eindigen in nov jaar X+1)


Je kan ook kiezen om jouw traject te spreiden in de tijd en per trimester bijvoorbeeld slechts 1 module te volgen. In dat geval duurt de opleiding natuurlijk langer. De volgorde van afwerking van de modules blijft dezelfde zoals voorgesteld in het modeltraject.

Inschrijvingsgeld Prijs
90 EUR

Toegang tot online cursus

De logingegeven die je nodig hebt voor deze cursus, zullen de eerstvolgende werkdag na je inschrijving ter beschikking zijn.
Je zal via mail verwittigd worden.