programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - complexe functionaliteiten
60 lestijden (waarvan 100% in afstandsonderwijs)
U bent geïnteresseerd in de fascinerende wereld van 3D, VR/AR/MR, 3D-architectuur, 3D-simulaties, 3D-animaties, games... en u wilt leren programmeren op een toegankelijke visuele manier dankzij Blueprints Visual Scripting in de gratis, krachtige en moderne 3D-ontwikkelingsomgeving Unreal Engine.
Het programmeren@home traject verloopt volledig in afstandsonderwijs: er zijn geen lessen op campus, maar je volgt wel online de lessen. Er wordt gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving hiervoor en je wordt begeleid door jouw vakleerkracht tijdens online klasmomenten en individuele feedbacksessies.
Startmodules:
Je start jouw opleiding eerst met de modules Start to Program en databankbeheer
Daarna ben je klaar om je verder te verdiepen in de specifieke programmeeromgeving Unreal Engine (5 vervolgmodules):
Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine- Eenvoudige functionaliteiten
Eerst maak je jezelf vertrouwd met Unreal Engine zelf.
Daarna leer je programmeren binnen Unreal Engine.
Je leert programmeren in een 3D omgeving met behulp van een reeks praktische toepassingen en vanuit verschillende invalshoeken:
Op het einde van deze module kan je eenvoudige functionaliteiten programmeren in een 3D omgeving met Unreal Engine.
Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - Complexe functionaliteiten
Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5 en je wilt bijkomende complexere functionaliteiten programmeren.
Je leert een aantal complexe programmeertechnieken, typisch voor het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5.
Op het einde van de module maak je een volledig afgewerkte mini game inclusief bewaren, packaging (een EXE-bestand) geschikt voor meerdere hardware platformen.
Uitbreidingsmogelijkheid: kennis maken met C++ voor Unreal Engine
Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - Gegevensbeheer en -beveiliging
Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5 en je wilt gegevens beheren , visualiseren en beveiligen.
Via case studies wordt het praktisch gebruik van datastructuren in Unreal Engine bestudeerd.
Op het einde van deze module kan je gegevens visualiseren in een 3D omgeving evenals gegevens permanent bijhouden.
Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - Integratie van externe functionaliteiten
Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5 en je wilt bijkomende externe functionaliteiten integreren.
Via case studies wordt het integeren van externe functionaliteiten in Unreal Engine bestudeerd en, omgekeerd, hoe Unreal Engine geïntegreerd wordt in het productieproces.
Op het einde van deze module heb je een bredere kijk op externe functionaliteiten die je kunt integreren in jouw Unreal Engine project.
Uitbreidingsmogelijkheid: kennis maken met Blender, de belangrijkste gratis tool voor het ontwerpen van 3D objecten .
Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - programmeerproject
Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van in de door je gekozen specifieke programmeeromgeving en je wilt een eigen project programmeren.
· Je definieert en omkadert de doelstellingen van jouw project.
· Je bouwt een eigen informatiestrategie uit.
· Je maakt kennis met Systeemontwikkeling, methodieken, zoals Waterval en Agile, voor het aanpakken van een grote programmeeropdracht.
· Omdat een programmeerproject eventueel met meerdere personen mag gemaakt worden, leer je hoe je het best kunt samenwerken.
· Je leert hoe je jouw project op de markt kunt brengen, online kunt plaatsen.
Op het einde van deze module heb je een eigen project gerealiseerd.
Om te starten met programmeren heb je geen voorkennis programmeren nodig.
Het is wel noodzakelijk dat je reeds de basisvaardigheden uit de opleiding Start to ICT beheerst (= modules Aan de slag met ICT + E-communicatie, internet en online diensten). Je behaalde het deelcertificaat van deze modules of je maakt de instapproef om deze kennis te bewijzen.
Hiermee kan je aantonen dat je reeds voldoende computerkennis hebt om deze vervolgmodule met succes te volgen.
Heb je alle programmeerkennis of -ervaring dan kan je aansluiten bij de vervolgmodules. In dat geval moet je wel aantonen dat je de kennis over de voorafgaande modules beheerst (dmv instapproef of dmv eerder behaalde deelcertificaten)
Het programmeren@home traject verloopt volledig in afstandsonderwijs: er zijn geen lessen op campus, maar je volgt wel online de lessen. Er wordt gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving hiervoor en je wordt begeleid door jouw vakleerkracht tijdens online klasmomenten en individuele feedbacksessies.
De modules van de opleidingen programmeren behoren tot het studiegebied ICT-programmeren. Wanneer je het volledige traject afwerkt, behaal je het eindcertificaat. Per module behaal je een deelcertificaat. Bekijk hier het volledige traject.
Het progammeren-traject bestaat uit volgende modules:
· Start to program
· Databankbeheer
In de daarna volgende modules specialiseer je in een specifieke programmeeromgeving (vb.PHP7):
· eenvoudige functionaliteiten
· complexe functionaliteiten
· Integratie externe functionaliteiten
· Gegevensbeheer en -beveiliging
· Programmeerproject
Modeltraject voor programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine (= 4 trimesters):
Trimester 1 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:
· Start to program
· Databankbeheer (ADVIES: je volgt deze module in trimester 1 OF trimester 2.: twijfel je bij de start van de opleiding programmeren of programmeren jouw ding zal zijn, dan start je enkel met Start to program in trimester 1 en volg je Databankbeheer pas in trimester 2)
Trimester 2 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:
· eenvoudige functionaliteiten
Trimester 3 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:
· complexe functionaliteiten
· Gegevensbeheer en -beveiliging
Trimester 4 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:
· Integratie externe functionaliteiten
· Programmeerproject
In elk trimester kan je instappen in de verschillende modules, op voorwaarde dat je voorafgaande modules succesvol hebt afgewerkt.
Periodes van de trimester = sep-nov; dec-mrt, apr-jun (4 trimesters met start in sep jaar X betekent dus dat je jouw traject kan eindigen in nov jaar X+1)
Je kan ook kiezen om jouw traject te spreiden in de tijd en per trimester bijvoorbeeld slechts 1 module te volgen. In dat geval duurt de opleiding natuurlijk langer. De volgorde van afwerking van de modules blijft dezelfde zoals voorgesteld in het modeltraject.
Materialen | Aantal | Eenheidsprijs | Prijs | |
---|---|---|---|---|
cursusgeld (verplichte aankoop) | 1 | 5,00 EUR | 5,00 EUR |
* Lessenrooster is onderhevig aan eventuele wijzigingen.
Weekdag | Datum | Contactles | Afstandsles | Buitenschools | Van | Tot |
---|---|---|---|---|---|---|
maandag | 27/03/2023 | 20:00 | 21:30 | |||
maandag | 24/04/2023 | 20:00 | 21:30 | |||
maandag | 15/05/2023 | 20:00 | 21:30 | |||
maandag | 22/05/2023 | 20:00 | 21:30 | |||
maandag | 05/06/2023 | 20:00 | 21:30 |