Opleiding
ICT Programmeren.

ICT Programmeren

programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - gegevensbeheer en gegevensbeveiliging

60 lestijden (waarvan 100% in afstandsonderwijs)

  • 90 EUR (excl. kosten)
  • 20 mrt 2023 - 19 juni 2023
Info & inschrijven
Waar?
  • Afstandsonderwijs

U bent geïnteresseerd in de fascinerende wereld van 3D, VR/AR/MR, 3D-architectuur, 3D-simulaties, 3D-animaties, games... en u wilt leren programmeren op een toegankelijke visuele manier dankzij Blueprints Visual Scripting in de gratis, krachtige en moderne 3D-ontwikkelingsomgeving Unreal Engine.


Het programmeren@home traject verloopt volledig in afstandsonderwijs: er zijn geen lessen op campus, maar je volgt wel online de lessen. Er wordt gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving hiervoor en je wordt begeleid door jouw vakleerkracht tijdens online klasmomenten en individuele feedbacksessies.

Startmodules:

Je start jouw opleiding eerst met de modules Start to Program en databankbeheer

Daarna ben je klaar om je verder te verdiepen in de specifieke programmeeromgeving Unreal Engine (5 vervolgmodules):

Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine- Eenvoudige functionaliteiten

Eerst maak je jezelf vertrouwd met Unreal Engine zelf.

  • Je installeert Unreal Engine 5.
  • Je leert werken met de werkomgeving van Unreal Engine.
  • Je krijgt een overzicht van de mogelijkheden en functionaliteiten van Unreal Engine (o.a. Nanite en Lumen).
  • Je verkent het voorbeeldproject Lyra Starter Game.

Daarna leer je programmeren binnen Unreal Engine.

  • Je leert programmeren in Unreal Engine op basis van Blueprints Visual Scripting.
  • Je leert programmeren in een 3D omgeving.
  • Je leert hoe je interactie met de 3D omgeving programmeert.
  • Je voegt een UI (User Interface), effecten en geluid toe aan de 3D omgeving.

Je leert programmeren in een 3D omgeving met behulp van een reeks praktische toepassingen en vanuit verschillende invalshoeken:

  • Gaming.
  • AEC (Architecture, Engineering & Construction).
  • Simulaties

Op het einde van deze module kan je eenvoudige functionaliteiten programmeren in een 3D omgeving met Unreal Engine.

Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - Complexe functionaliteiten

Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5 en je wilt bijkomende complexere functionaliteiten programmeren.

Je leert een aantal complexe programmeertechnieken, typisch voor het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5.

  • Je stelt een ThirdPersonCharacter in, inclusief camera en animaties.
  • Je maakt kennis met Materials.
  • Je maakt kennis met visuele effecten (VFX) met Niagara.
  • Je maakt kennis met Physics.
  • Je maakt kennis met Artificiële Intelligentie voor games.
  • Je bouwt een complexere User Interface.


Op het einde van de module maak je een volledig afgewerkte mini game inclusief bewaren, packaging (een EXE-bestand) geschikt voor meerdere hardware platformen.

Uitbreidingsmogelijkheid: kennis maken met C++ voor Unreal Engine

Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - Gegevensbeheer en -beveiliging

Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5 en je wilt gegevens beheren , visualiseren en beveiligen.

  • Je leert datastructuren bouwen.
  • Je leert gegevens bewaren (SaveGame).
  • Je bouwt een Inventaris voor een Game.
  • Je leert het Environment Query System gebruiken binnen Artificiële Intelligentie.

Via case studies wordt het praktisch gebruik van datastructuren in Unreal Engine bestudeerd.

  • ArchViz - architecturale informatie visualiseren in een 3D omgeving.
  • Broadcast and Motion Graphics - informatie visualiseren in een “showroom”.

Op het einde van deze module kan je gegevens visualiseren in een 3D omgeving evenals gegevens permanent bijhouden.


Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - Integratie van externe functionaliteiten

Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van een 3D omgeving in Unreal Engine 5 en je wilt bijkomende externe functionaliteiten integreren.

  • Je leert externe content integreren via Datasmith en Visual Dataprep.
  • Je integreert multimedia (audio, video, Metahumans,…) in een 3D omgeving en/of in Cinematics.
  • Je integreert real-world GIS data.
  • Je bouwt een Open World (landschappen).
  • Je bouwt een Productvisualisatie met de Variant Manager.
  • Je hebt oog voor auteursrechten en kan jouw eigen werk beschermen.


Via case studies wordt het integeren van externe functionaliteiten in Unreal Engine bestudeerd en, omgekeerd, hoe Unreal Engine geïntegreerd wordt in het productieproces.

  • 3D Game Environment - het creëren van een 3D Game.
  • ArcGis CityEngine VR Experience - het gebruik van VR voor stadsplanning.
  • Automotives - hoe de automobielindustrie Unreal Engine integreert.
  • Virtual Productions – hoe de filmwereld Unreal Engine integreert.


Op het einde van deze module heb je een bredere kijk op externe functionaliteiten die je kunt integreren in jouw Unreal Engine project.


Uitbreidingsmogelijkheid: kennis maken met Blender, de belangrijkste gratis tool voor het ontwerpen van 3D objecten .

Module programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine - programmeerproject

Je bent reeds vertrouwd met het programmeren van in de door je gekozen specifieke programmeeromgeving en je wilt een eigen project programmeren.

· Je definieert en omkadert de doelstellingen van jouw project.

· Je bouwt een eigen informatiestrategie uit.

· Je maakt kennis met Systeemontwikkeling, methodieken, zoals Waterval en Agile, voor het aanpakken van een grote programmeeropdracht.

· Omdat een programmeerproject eventueel met meerdere personen mag gemaakt worden, leer je hoe je het best kunt samenwerken.

· Je leert hoe je jouw project op de markt kunt brengen, online kunt plaatsen.

Op het einde van deze module heb je een eigen project gerealiseerd.


Het programmeren@home traject verloopt volledig in afstandsonderwijs: er zijn geen lessen op campus, maar je volgt wel online de lessen. Er wordt gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving hiervoor en je wordt begeleid door jouw vakleerkracht tijdens online klasmomenten en individuele feedbacksessies.


De modules van de opleidingen programmeren behoren tot het studiegebied ICT-programmeren. Wanneer je het volledige traject afwerkt, behaal je het eindcertificaat. Per module behaal je een deelcertificaat. Bekijk hier het volledige traject.


Het progammeren-traject bestaat uit volgende modules:

· Start to program

· Databankbeheer

In de daarna volgende modules specialiseer je in een specifieke programmeeromgeving (vb.PHP7):

· eenvoudige functionaliteiten

· complexe functionaliteiten

· Integratie externe functionaliteiten

· Gegevensbeheer en -beveiliging

· Programmeerproject


Modeltraject voor programmeren in 3D omgeving met Unreal Engine (= 4 trimesters):

Trimester 1 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:

· Start to program

· Databankbeheer (ADVIES: je volgt deze module in trimester 1 OF trimester 2.: twijfel je bij de start van de opleiding programmeren of programmeren jouw ding zal zijn, dan start je enkel met Start to program in trimester 1 en volg je Databankbeheer pas in trimester 2)

Trimester 2 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:

· eenvoudige functionaliteiten

Trimester 3 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:

· complexe functionaliteiten

· Gegevensbeheer en -beveiliging

Trimester 4 (=12 lesweken): je werkt volgende modules af:

· Integratie externe functionaliteiten

· Programmeerproject


In elk trimester kan je instappen in de verschillende modules, op voorwaarde dat je voorafgaande modules succesvol hebt afgewerkt.

Periodes van de trimester = sep-nov; dec-mrt, apr-jun (4 trimesters met start in sep jaar X betekent dus dat je jouw traject kan eindigen in nov jaar X+1)


Je kan ook kiezen om jouw traject te spreiden in de tijd en per trimester bijvoorbeeld slechts 1 module te volgen. In dat geval duurt de opleiding natuurlijk langer. De volgorde van afwerking van de modules blijft dezelfde zoals voorgesteld in het modeltraject.


Materialen Aantal Eenheidsprijs Prijs
cursusgeld (verplichte aankoop) 1 5,00 EUR 5,00 EUR

* Lessenrooster is onderhevig aan eventuele wijzigingen.

Weekdag Datum Contactles Afstandsles Buitenschools Van Tot
maandag20/03/202320:0021:30
maandag17/04/202320:0021:30
maandag08/05/202320:0021:30